Wednesday, March 23, 2011

~tips memakai contect lens dengan betul~

nerze on duty ♥ Yu HaHn ♥ at 3/23/2011 03:59:00 PM
pheeww..!! *tarik nafas kelegaan sebab exam da abez.. heheh*

:128:





okeyh, hari tu aku ada janji kan nak share pasal cara pakai contect lens dengan betul.. ye la kan, remaja sekarang ni ramai yang pakai lens ni.. termasuk la aku.. tapi, berapa kerat je yang pakai lens ikut dia punyer instructions.. betul tak??

well, aku pon kiranye addicted jugak la ngan menda alah ni :face75:.. bukan nye apa, aku kan rabun..*eleh, alasan semata-mata..muahaha*.. aku start pakai masa aku sem 1 lagi.. zaman dulu aku malas giler nak pakai spek.. spek uh asyik nak melurut jer.. tau la hidung aku ni mancung:131:.. haishh..!

okeyh okeyh.. tamau buang mase.. jujum aku kasik tips yang bagus punyer:17:..

:128:


1. sebelum nak pakai uh, tangan mesti la cuci betul-betul.. nyahkan segala bakteria yang ade kat tangan uh.. pastikan tangan sterile okeyh..

2. gunakan hujung jari mase nak pakai lens uh.. pastikan bentuk lens macam gambar di bawah.. tamau tepi-tepi dia kelepet erk.. tak cun.. haha..

betul


totally wrong!

3. lepas pakai, lens uh mesti la disimpan lam bekas khas.. jangan simpan dalam cawan pulak :10:.. puan julie (my surgical/medical nursing lect.) cakap masa nak simpan lens lam bekas uh tak payah la nak rub bagai lens uh.. sebabnye, kalau rub lens uh akan menambahkan pengumpulan bakteri kat lens uh.. *haha..hape aku cakap ni.. paham tak??


4. tukar solution lam bekas uh setiap hari..

5. elakkan kuku panjang.. kang tak pepasal lens koyak..huhu.. lagipun kan banyak bakteria yang menetap kat kuku yang panjang..euwhh !

6 . jangan pakai lens lebih dari masa yang telah di tetapkan.. seelok-eloknye tukar la tetiap bulan..

7. kalau rasa ada something wrong dengan lens uh, macam rasa pedih bila pakai, jangan pakai maybe dah lama sangat korang pakai lens uh..

8. if you experience eye redness or eye pain, segera la jumpa aku..eh, silap.. sila la jumpa doctor yang bertauliah dan kalau boleh stop la dulu pakai lens dalam seminggu dua..

:128:


p/s : berhati-hati la pakai lens.. jangan nak santek jer.. ikut cara yang betul.. kang tak pepasal kena corneal ulcer ke keratitis ke hape ke *pesanan tuk aku jugak :face71:..

p/s 2 : macam gud2 je kan aku nak bagi tips bagai :face67:..


.end.of.story.



0 report:

SAYA TAK COMEL, TAPI SAYA CUN.. RAJIN-RAJIN LAH MAI BLOG NI.. OKE, SAYA FAIL BERPANTUN ^__^
 

Love.Pray.Remember Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review